Man bijt hond: Peter vd Veire vs. Jacky Lafon

2 02 2008
Advertenties




De Tijd bestaat 40 jaar

2 02 2008

De zakenkrant De Tijd bestaat 40 jaar. Een extra dikke verjaardagskrant biedt een overzicht van 40 jaar financieel-economische berichtgeving.

De krant van vandaag vat 40 jaar economische geschiedenis samen in 40 sprekende voorpagina’s en scherpzinnige commentaren.

De (toen nog) Financieel-Economische Tijd rolde voor het eerst van de persen op 3 januari 1968.

Onder de kop “Waarom deze krant?” werd aan de lezer uitgelegd dat de krant informatie “met betrekking tot de financiële en algemeen-economische problemen van vandaag” bracht.

In 2004 veranderde de Financieel-Economische Tijd in De Tijd. Het dagblad gebruikt dan al de slogan: “De Tijd. Voor kennis van zaken.” De Tijd richt zich op ondernemers en beleggers en focust op ondernemingen, economie en politiek.

Maar de krant concentreert zich niet meer alleen op beursnieuws. In het weekend zijn er ook extra bijlagen als “De Tijd Weekend” waarin ruimte is voor kunst, gastronomie en reizen.

Bij de krant van vandaag zit een bon voor een gratis exemplaar van “Lijmen/Het been” van Willem Elsschot, niet toevallig een boek over een brutale ondernemer.

www.detijd.be





deBuren op het net

2 02 2008

Het Vlaams-Nederlandse cultuurhuis deBuren heeft sinds gisteren een dagelijkse nieuwspagina op het internet. “ZuiderBuren” is een onderdeel van de WereldKrant van de Nederlandse wereldomroep.

Elke dag wordt het nieuws uit België op 6 pagina’s samengevat. De WereldKrant is het eerste nieuwsmedium waarvoor Vlamingen en Nederlanders de koppen bij elkaar steken.

Ze wordt gemaakt door de Nederlandse Wereldomroep en twee redacteurs van deBuren.

Het doel van het project is dat de lezers uit Vlaanderen en Nederland elkaars actualiteit leren kennen.

De WereldKrant wordt elke ochtend naar abonnees gemaild in pdf-formaat.

VRT





Canvas+ nu ook in Vlaanderen en Brussel

1 02 2008

Canvas+, het extra cultuuraanbod via digitale tv, is voortaan in heel Vlaanderen en in Brussel met een digitale decoder te bekijken. Tot nu toe was dat alleen zo voor kijkers van Telenet en Belgacom TV. Voortaan kunnen ook kijkers van Indi en de Brusselse kabelkijkers van het extra cultuuraanbod genieten. Dat maakt het kabinet van Vlaams minister van Media Geert Bourgeois bekend.

Dat is het resultaat van intens overleg van de VRT met de verschillende distributeurs. Minister Bourgeois is tevreden. “Met het extra cultuuraanbod willen we de cultuurbeleving van de Vlamingen aanwakkeren. Het zou niet aanvaardbaar zijn, mocht het digitale extra cultuuraanbod van de openbare omroep niet overal bekeken kunnen worden,” aldus de mediaminister.

Start maandag
Alle technische belemmeringen voor de volledige ontsluiting van het extra cultuuraanbod zijn deze week alsnog weggewerkt. “Ik wil de verschillende Vlaamse en Brusselse distributeurs en de VRT speciaal bedanken voor hun inspanningen,” besluit Bourgeois.

Canvas+ start op maandag 4 februari met de uitzending van de uitreiking van de Vlaamse Cultuurprijzen. Indi is het digitale tv-platform van vier kabelbedrijven: Infrax (Limburg), Integan (Antwerpen), WVEM (West-Vlaanderen) en PBE (Brabant). Het bedient een derde van de Vlaamse kabelmarkt, ongeveer 800.000 gezinnen.

Belga





Klara in het nieuw

1 02 2008

Klara, de klassieke muziekzender van de openbare omroep, heeft een nieuwe huisstijl en een nieuw logo. Later dit voorjaar wordt ook het nieuwe multimediale webplatform Klara.be gelanceerd.

Reclamebureau LG&F heeft een voor driekwart afgeronde K gecreëerd met daarin de naam van de zender in een klassieke typografie.

Het logo wordt voor de eerste keer gebruikt op de “Klara4Kids”-cd die morgen uitkomt.

De nieuwe huisstijl wordt ook doorgetrokken bij de lancering van het multimediale webplatform Klara.be, dat een extra cultuuraanbod zal brengen.





Vrouw bijt man (+ videoframgent)

1 02 2008

Opmerkelijke ‘blind date’ in Man Bijt Hond woensdag. In de gelijknamige rubriek van het Eén-programma moest Familie-actrice Jacky Lafon plaatsnemen tegenover Stu- Bru-stem Peter Van de Veire, die voorjaar 2007 wekenlang de spot met haar had gedreven omdat ze in de Nationale IQ Test op VTM slechts 74 had gescoord.

“Ik dacht dat het opgezet spel was”, vertelt Lafon, “maar de mensen van Man Bijt Hond wisten duidelijk van niets. Ze hadden schrik dat ik zou opstappen. Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan, omdat ik respect heb voor mijn medemens. Dit is een ideaal moment om het uit te praten, dacht ik, en hoewel ze ons na een kwartier kwamen zeggen dat we het eens over iets anders dan die Nationale IQ Test moesten hebben, voelde ik achteraf echt een ontlading. Het was bijna ‘Vrouw Bijt Man’ geworden, maar we hebben het kunnen uitpraten en dat heeft me deugd gedaan.”

Op voorhand hadden de makers zowel aan Van de Veire als aan Lafon gevraagd wie ze wel en liever niet wilden ontmoeten. “Door me na de Nationale IQ Test te vergelijken met een aap (Er is een verwijzing gemaakt naar de orang-oetang Sandy, die in de Nederlandse versie van de IQ Test 75 had gescoord)ben ik mentaal geruïneerd. De weken daarop waren hels. Ik weet nog dat ik van de trein stapte in Oostende en dat iemand zei: daar is die aap van Familie. Ik heb gevoel voor humor, maar dat gaat me toch wat te ver. En Peter Van de Veire wilde ik ook niet zien, omdat hij er wekenlang over is blijven praten op de radio.”

Tijdens het gesprek schrok Van de Veire van de impact die zijn grappen hadden gehad. “Het deed goed om daar eens mee geconfronteerd te worden”, zegt hij. “Ik ben daar altijd mee bezig, met hoe ver ik kan gaan, maar af en toe ga ik over de schreef, en in zo’n geval kan het geen kwaad dat ik daar op gewezen wordt. Jacky is een fijne madam, weet ik nu, en de Jacky Lafon-moppen verdwijnen dan ook voor een tijd in de trommel. Tot ze nog eens aan een spelprogramma meedoet (lacht).”

VIDEO: http://www.youtube.com/watch?v=iMa6h_PNsfQ





Berlusconi dreigt TV station te verliezen

1 02 2008

De Italiaanse mediatycoon en voormalig premier Silvio Berlusconi dreigt één van zijn drie televisiezenders te verliezen als gevolg van een arrest dat het Europese Hof van Justitie donderdag heeft geveld.

Het Hof oordeelde dat het Italiaanse systeem voor de toewijzing van radiofrequenties aan de televisiezenders de EU-regels met voeten treedt en historische spelers als Berlusconi’s mediaconglomeraat Mediaset bevoordeelt. Het aandeel van Mediaset op de beurs van Milaan daalde meteen na het arrest met 2,3 procentpunt. Het arrest dreigt met name gevolgen te hebben voor Retequattro, een televisiezender van Berlusconi die zich gespecialiseerd heeft in populaire soaps.

De klacht werd ingediend door Centro Europa 7, een rivaliserend netwerk dat aast op de frequentie van Retequattro. Als gevolg van dit arrest zou Retequattro zijn frequentie misschien moeten afstaan en omgevormd worden tot een satellietzender. Dat werd door Mediaset echter meteen ontkend in een mededeling. Volgens het conglomeraat loopt de zender geen enkel risico.